Visitekaartjes zijn vaak belangrijk bij het werven van nieuwe klanten en bij het vervolgen van het eerste klantencontact. Op deze kaartjes staan de gegevens waarmee de klanten contact kunnen opnemen met de organisatie. In feite is het dus hetgeen waar de klanten het eerst mee te maken krijgen, voordat ze echt klant worden, daarom is het van belang dat deze visitekaartjes kwalitatief goed zijn.
Omdat het visitekaartje vaak het eerste visuele gegeven is van een organisatie, is het belangrijk dat deze kaartjes voldoen aan dezelfde stijl als de organisatie. Daarom is het vaak van belang dat de huisstijl en het logo al ontwikkelt zijn, voordat de kaartjes ontworpen worden. Op deze manier kunnen de klanten de visitekaartjes relateren aan de organisatie. Een visitekaartje moet overzichtelijk zijn. Op een kaartje moet geen onnodige informatie staan, want dit leidt te veel af. Er moeten dus alleen contactgegevens opstaan die daadwerkelijk gebruikt kunnen worden. Ook is het belangrijk dat er niet teveel afbeeldingen en dergelijke opstaan. Dit zorgt voor verwarring bij de klant. Er moet gebruik worden gemaakt van een overzichtelijke kleurencombinatie die ook in dezelfde stijl als de organisatie gemaakt is.
Een visitekaartje is van belang bij het onderhouden van klantcontacten. Zodra er met een klant is gesproken over de mogelijke aankoop van een product, kun je een visitekaartje aan deze klant aanbieden, zodat hij altijd contact op kan nemen met de organisatie. Dit is makkelijker voor de klant, wat erbij toe draagt dat je als organisatie serieuzer wordt genomen en dat klanten eerder voor jouw producten of diensten kiezen dan voor die van een andere organisatie.